søndag den 1. juli 2012

Hvilken tråd ?

Hvilken tråd skal man bruge til patchwork? er et spørgsmål jeg ofte bliver stillet. Som udgangspunkt kan man i dag bruge både polyester- og bomuldstråd. Polyestertråd har den fordel, at den er stærk og den "grisser" mindre i symaskinen. Ulempen er, at den smelter under strygejernet, hvis varmegraderne er for høje.
Bomuldstråden har den fordel, at den kan tåle høje varmegrader og dampstrygejern. Men desværre er den ikke så stærk og knækker nemt. Og så "grisser" den rigtig meget. Dvs. at symaskinen skal renses ofte.

Find den tråd, der passer dig. Selv bruger jeg polyestertråd til at sy sammen med. Jeg har syet tøj i rigtig mange år og har derfor skuffer fulde af tråd.. Sømmene skjuler tråden, så der er ingen fare, når jeg stryger sømmene. Til gengæld bruger jeg som regel bomuldstråd, når jeg quilter, for så kan jeg stryge quilten uden at skulle tænke på varmegrader.

Tip !
Hvis du skal bruge en vokset tråd; træd nålen og træk nål & tråd gennem et stearinlys.

Lige nu i shoppen kan du få 10 ruller polyestertråd for bare 100kr!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar