mandag den 1. oktober 2012

Hvilken quiltetråd ?

 Når jeg skal vælge quiltetråd, starter jeg med at vælge de ruller, som, jeg forestiller mig, kunne passe. Jeg bruger altid bomuldstråd. Den fås i forskellige tykkelser (12, 40, 50 ...). Jo lavere nr jo tykkere. Ofte bruger jeg Amanns almindelige bomuldssytråd, den er super god og ikke for tyk og egner sig til alle former for quiltning på maskine. Den findes også i mange farver og kan også bruges som undertråd.
Når jeg gerne vil have en lidt kraftigere tråd, bruger jeg Amanns bomuldsquiltetråd eller Gütermanns bomuldsquiltetråd nr. 50. Jeg har gode erfaringer med dem alle.

Så lægger jeg tråden ud og ser på, hvilken jeg synes bedst om. Her blev det en lysegrå, fordi den passer godt ind i den grå, som også bruges til kant.
Og nålen ? Som regel bruger jeg en helt almindelig symaskinenål, men NO 90. Hvis det ikke går, prøver jeg mig frem med div. quiltenåle.

 På denne quilt har jeg valgt at sy på hver sin side af sømmene i en trykfods bredde. Stingene er længere, end normalt.

Det gav bare de fineste små stjerne, der hvor hjørnerne mødes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar