mandag den 13. august 2012

Kant

Jeg er færdig med at quilte og nu skal kanten skæres ren. Jeg arbejder på gulvet for der er god plads, til at quilten kan ligge helt udbredt. Det er vigtigt, at den ikke folder, for så skærer man nemt skævt. Jeg starter i et hjørne og bruger den lange lineal. Jeg bruger en stor rulleskærer, den har mest "kraft", når man skal skære igennem mange lag. Det gør arbejdet meget nemmere.



Jeg starter ca 3cm inde, skærer tilbage og så lige frem. Ikke noget med at skære frem og tilbage, så får man en "nulret" kant. Kun skære i et langt træk. Jeg bruger kropsvægten til at trykke på rulleskæreren. Rulleskæreren skal holdes, så skæret er lige / lodret, for ellers skubber den til linealen. Venstre hånd, som holder på linealen, flytter jeg, når rulleskæreren når forbi den. Jeg holder en pause, flytter venstre hånd og skærer så videre, lige frem.
Når jeg er nået til enden af linealen, flytter jeg den, men så ca 10cm ligger på det allerede skårne. Så kan jeg holde den lige linje og sikre mig, at kanten bliver lige. Og hele tiden sørger jeg for, at tæppet ligger lige og helt udbredt.
Og så er det tid til at sy kanten på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar